Terug naaar Tijdmachine

2010

Tilburg op de allerlaatste plaats

In een onderzoek naar de beste uitstraling van de 50 grootste steden op het gebied van wonen, ondernemen, onderwijs, sport, cultuur en recreatie scoorde Tilburg het allerslechtst: de laatste plaats. Wat echter wel in contrast staat met de eerder gepubliceerde Atlas van gemeenten; die liet namelijk een veel minder negatief beeld zien van Tilburg.
Alles draaide in dat onderzoek naar de uitstraling dan ook om beeldvorming: het geeft een beeld wat de mainstream in Nederland vindt. De gemiddelde Nederlander met andere woorden heeft geen goede beelden van Tilburg, nog altijd wordt de stad als onaantrekkelijk en lelijk gezien. En Tilburg slaagt er maar niet in om de positieve beelden tussen de oren te krijgen bij die buitenstaanders. Het negatieve imago blijft de stad achtervolgen. Terwijl de bewijzen voor het oprapen liggen dat Tilburg wel heel wat te bieden heeft. Op onderwijsgebied: de Universiteit die internationaal goed aangeschreven staat (met de mooiste campus van alle 14 universiteiten). Verder de vele hbo-opleidingen en de unieke Rockacademie. Denk ook aan de cultuur: museum De Pont (uitverkoren tot een van de beste tien particuliere musea ter wereld!), het Textielmuseum, ook internationaal geroemd, en de ieder jaar weer hoog scorende poptempel 013. Wat te vinden van het jaarlijkse kosmopolitische Festival Mundial. En de natuur mag niet vergeten worden: stedelijk (Oude Warande, Wilhelminapark) en in de directe omgeving (Loonse Duinen, Regte Heide) prominent aanwezig. Tilburg als ondernemersstad mag er ook zeker zijn, Fuji Photo, Interpolis, Sony, CZ Groep, om enkele grote bedrijven te noemen.
Het imago dus, dat is verkeerd, dat moet veranderen. Een beeldende communicatiestrategie naar buiten toe! Een actief ambassadeurschap! De munitie hiervoor – zie bovenstaande opsomming - hebben we al lang en breed in huis.

Bron:
Frans Boekema: ‘Actie gewenst voor beter imago van Tilburg’, gastopinie Brabants Dagblad, 5.6.2010.